انتقام جمهوری اسلامی از زبان‌آموزان آلمانی؛ حمله به شعبات موسسه گوته و پلمب آنها

0

 


گزارشات مختلف حاکی از آن است که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ به برخی شعبات موسسه گوته (زیر نظر سفارت آلمان) هجوم برده‌اند و این شعبات را پلمب کرده‌اند. در حداقل دو شعبه دیباجی و قلهک تهران تایید شده که پلمب موسسه همراه با ضرب و شتم و اخراج قهری کارکنان و زبان‌آموزان صورت گرفته، زبان‌آموزان را از جلسه امتحان بیرون کرده‌اند و تابلو موسسه را هم پایین کشیده‌اند.


به نظر می‌رسد که این اقدام جمهوری اسلامی در واکنش به تعطیل شدن ۵۳ مرکز اسلامی حکومت در خاک آلمان صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که حکومت می‌خواهد با پلمب کردن موسسات فرهنگی گوته در ایران، اعتراض خود را به دولت آلمان نشان دهد. گرایش به تعطیل کردن موسسات گوته، پیشتر از سوی برخی چهره‌های جمهوری اسلامی و همچنین اکانت‌های سایبری حکومت مطرح شده بود.


موسسه گوته که در ایران اساسا به خاطر دوره‌های معتبر زبان آلمانی و مدرک زبانی که صادر می‌کند شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته صدها هزار زبان‌آموز از سراسر کشور را که قصد مهاجرت به کشورهای آلمانی‌زبان دارند به خود جذب کرده است. وسعت این مساله تا حدی است که این روزها که توجهات به اعتراضات پرستاران معطوف است، مسئول مربوطه نظام پرستاری گفت «ما با موج مهاجرت پرستاران به کشور آلمان مواجه هستیم، پرستاران یکی در میان، آلمانی یاد می‌گیرند تا بتوانند از کشور خارج شوند.»


به این ترتیب بار دیگر ده‌ها هزار نفر متقاضیان مهاجرت به آلمان که عملا دارند از دست جمهوری اسلامی فرار می‌کنند، قربانی «انتقام سخت» رژیم شده‌اند و روند مهاجرت آنها با اختلالات جدی مواجه می‌شود. گرچه مقامات و ارگان‌های حکومت به صورت رسمی در رابطه با پلمب موسسه گوته اعلام موضع نکرده‌اند؛ اما در صورت فراگیر شدن این اقدام به استان‌های مختلف و دوام این سیاست، باید مورد اعتراض جمعی زبان‌آموزان قرار گیرد. اگر مراکز جاسوسی و تروریسم جمهوری اسلامی در آلمان بسته می‌شوند، این مردم ایران و دانشجویان نیستند که باید تاوان آن را پس دهند.


مطلبی از تحریریه دانشگاه سنگر آزادی و برابری

ارسال یک نظر

0نظرات

ارسال یک نظر (0)