تظاهرات گسترده در کانادا؛ «اعتراض به سرمایه داری و شهریه دانشجویان»

0

موضوع افزايش شهريه دانشگاه ها توسط دولت ايالت کبک کانادا باعث شده است تا خيابان های شهر مونترال، مرکز اين ايالت، شاهد برگزاری تظاهرات دانشجويان و ديگر گروه های اجتماعی باشد. در جريان اين تظاهرات، دهها تن بازداشت شده اند.
جنبش دانشجويی دراين حد و عمق و با اين وسعت حمايت از طرف مردم واقعا بی سابقه بوده است، در کبک حدود ۵۰ سال است که بحث بر سر اين است که دانشجویان می خواهند دانشگاه رايگان باشد. منتها طبقات مرفه با اين موضوع به گونه‌های مختلف مقابله می کنند و هر چند سال يک بار هم دانشجويان مبارزاتی راه انداختند تا نگذارند شهريه‌ها افزايش يابد ویا مبارزه برای رایگان شدن دانشگاه را هم در همین بین داشته اند و در سال ۲۰۰۵ يکی از اين جنبش‌ها موفقيت‌هايی نيز به دست آورده.

مسئله اين است که بخش خصوصی و محافل عمده بازرگانی شديداً دولت کبک را که از حزب ليبرال است، تحت نفوذ دارند و سالها است بخش خصوصی قصد دارد شهريه‌های دانشگاه را بالا ببرد، برای اين که منبع هنگفتی از سود است برای بانکها.
دانشجويان کبکی می‌گویند: جنبش ما فقط درارتباط با مسايل کبک نيست و در پيوند با خيزش عمومی در کشورهای عربی عليه دولت‌های ديکتاتور است ويا در پيوند با جنبش‌هايی که در بین مردم اروپايی و سایر نقاط دنیا پيش آمد به نام جنبش ۹۹ درصدی ها.
همه اينها اعتراضاتی است به سيستم سرمايه‌داری که حقوق مردم و خدمات اجتماعی را زیر پا می گذارد و تا جايی پيش برود مانند يونان که مردم و کشور را با ورشکستگی تمام روبرو کند از نظر اجتماعی و سياسی. اين جنبش‌ها اعتراض به سيستم نوين سرمايه داری يا نئوليبراليسم است که از شيلی گرفته تا آفريقای شمالی از يونان گرفته تا کبک با گذار از فرانسه و اسپانيا و ايسلند مردم را زیر استثمار اقلیت یک درصدی گذاشته است.


پی نوشت: دانشجویان ایالت کبک کانادا هم مانند همه دانشجویان و مردم جامعه و یا بهتر است بگوئیم نود ونه درصدیها بر این دنیای وارونه و پر از طبقات و تبعیض معترضند و مثل همه نود ونه درصدی ها نمی خواهند زیر ظلم و استبداد و یا استثمار اقلیت مفت خور یک درصدی باشند و تا گرفتن حق بدیهی و مسلم خود بی شک در ادامه جنبش 99 درصدی ها مبارزه خواهند کرد بر علیه نظام پول و سرمایه داری. 


تهیه خبر از طرف: (یوسف). 

ارسال یک نظر

0نظرات

ارسال یک نظر (0)