06/10/1385 چهارشنبه

1

اخباردانشجویی

اعتراض دانشجویان ستاره‌دار به وزير علوم
به رغم گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، ممانعت از تحصیل برخی از دانشجویان سیاسی در دانشگاه‌های ایران، همچنان به صورت موضوعی پرحاشیه و پردردسر برای دولت نهم و وزارت علوم باقی مانده است. دانشجویان سیاسی که از تحصیل آنها جلوگیری به عمل آمده به دانشجویان ستاره‌دار معروف شده‌اند که شامل انواعی از یک ستاره، دوستاره و سه ستاره هستند. از این جمع، دانشجویان سه ستاره کسانی هستند که تاکنون نتوانسته‌اند مشکل ممانعت ازتحصیل خود را حل کنند؛ علت آن نیز مخالفت وزارت اطلاعات ایران با تحصیل آنها، اعلام شده است.
یک روز پس از کنفرانس مطبوعاتی آقای زاهدی، وزیر علوم دولت نهم در ایران، که بخش عمده ای از آن به مباحثه برسر دانشجویان ستاره دار اختصاص داشت، ۱۷ دانشجوی ستاره دار نامه سرگشاده‌ای خطاب به آقای زاهدی نوشتند. نامه سرگشاده این دانشجویان در اعتراض به سخنانی منتشر شد که آقای زاهدی هفته پیش در دیدار با جمعی از دانشجویان اصولگرا مطرح کرده بود.
آقای زاهدی در آن دیدار گفته بود که «دانشجویان سه ستاره کسانی هستند که سابقه سه سال زندان، شلاق و تجاوز به ناموس مردم را دارند». آقای زاهدی البته چند روز بعد در کنفرانس مطبوعاتی خود، ضمن انتقاد از خبرگزاری فارس به خاطر انتشار این سخن از وی، و تکذیب آن سخن، امکان اعلام جرم از خبرگزاری فارس را برای خود متصور شده بود.
اما در نامه دانشجویان محروم از تحصیل خطاب به آقای زاهدی، وزیر علوم آمده است: «محرومین از تحصیل، افرادی شناخته شده هستند و همگی به دلایل سیاسی و عقیدتی از این حق محروم شده‌اند». این دانشجویان همچنین در نامه سرگشاده خود نوشته‌اند: «جناب وزیر خود، در موضع مجلس قانون وضع می‌کنند و همانند دادستان اعلام می‌کنند و سپس همانند وزیر اجرا می‌کنند.» آنها علاوه براین ضمن انتقاد از«اتهام زنی‌های آقای وزیر» از پارلمان ایران خواسته‌اند تا به تحقیق و تفحص دراین خصوص بپردازد.
روز گذشته جمعی از دانشجویان دریکی از دانشگاه‌های همدان نیز با آویختن سه ستاره مقوایی بر گردن خود، به گونه‌ای نمادین نسبت به محرومیت از تحصیل برخی دانشجویان و سخنان وزیرعلوم در این خصوص اعتراض کردند.
اکنون برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که تعدادی از دانشجویان محروم از تحصیل، قصد شکایت از وزیر علوم و طرح دعوای حقوقی علیه وی از طریق قوه قضاییه ایران را دارند. مطابق این خبر، دانشجویان محروم از تحصیل به وکیل خود گفته‌اند که دادخواستی را در این خصوص علیه وزیر علوم تهیه و به دادگاه ارایه کند.
در همین خصوص آقای شهریار مشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرگزاری آفتاب گفته است: ”دانشجویان می‌توانند به اتهام هتک حرمت به ساحت دانشجویان و دانشگاه، از وزیر علوم در دادگاه صالحه شکایت کنند.” این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه«همه می‌دانند وزیر علوم چه هدفی دارد و تنها گناه این دانشجویان، عضویت در گروه‌های اصلاح‌طلب دوم خردادی است» اینگونه رفتارها از سوی وزیر علوم را «تسویه حساب سیاسی» خوانده است.
آقای مشیری همچنین در خصوص این ادعای وزیرعلوم که وزارت اطلاعات را مخالف با ثبت نام این دانشجویان خوانده بود گفته است: ”ما از وزارت اطلاعات استعلام کردیم متوجه شدیم که اطلاعات تنها بیوگرافی دانشجویان را فرستاده است و حرفی از عدم ثبت نام ایشان به میان نیاورده و وزیر علوم به ما دروغ گفته بود.” آقای اکبراعلمی یک نماینده دیگر مجلس نیز گفته است که حتی درصورت صحت سخن وزیرعلوم، ”وزارت اطلاعات و يا شوراى عالى انقلاب فرهنگى در اين خصوص، عامر قانونى وزارت علوم محسوب نمى‌‌شود.”
این انتقادات درحالی مطرح می‌شود که آقای زاهدی وزیر علوم روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود بدون تکذیب وجود دانشجویان ستاره دار صرفا گفته بود: ”بحث ستاره عادی است و همواره وجود داشته است. اما برخی رسانه‌های کاملاً سیاسی با روی کار آمدن دولت نهم آن را بزرگ جلوه داده‌اند. ستاره می‌توانست، نقطه یا کاما یا هر علامت دیگری باشد.” او همچنین در برابر سئوالات خبرنگاران دراین خصوص به آنها گفته بود: ”نصیحت کردم که سوالات تخصصی و غیرکلیشه‌ای بپرسید اما انگار متوجه نشده‌اید.”
اما بسیاری از چهره‌های فرهنگی و سیاسی از آن روی منتقد وزیر علوم ایران هستند که او اتهامی اخلاقی را بدون اثبات نسبت به برخی دانشجویان مطرح کرده و علاوه براین درحالی که قبلا بحث ستاره دار بودن برخی دانشجویان را تکذیب می‌کرد، اکنون آن را به راحتی پذیرفته است. درهمین زمینه آقای عباس عبدی در سایت شخصی خود ”دروغگویی” را نشانه‌ای از یک «جامعه فروپاشیده» دانسته و پرسیده است: ”چرا مسايلى به اين وضوح از سوى مقامات بالاى كشور بدون ذره‌اى احساس نگرانى مطرح مى‌‌شود؟”
رضا خجسته رحیمی، برای دویچه وله از تهران
صدور حكم براي 9 دانشجوي دانشگاه صنعتي تبريز از سوي كميته انضباطي جمعي از دانشجويان در اعتراض به احكام صادره تجمع كردند
پیک ایران
دبير سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند تبريز خبر داد: تعدادي از دانشجويان دانشگاه صنعتي تبريز در اعتراض به صدور حكم براي 9 نفر از دانشجويان اين دانشگاه سه‌شنبه مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع كردند. پيمان انجيدني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ابراز عقيده كرد: متاسفانه در هيچ‌كدام از جلسات كميته انضباطي، دانشجويان حضور نداشتند و حكم صادر شده براي آنها توبيخ كتبي، درج در پرونده و پرداخت خسارت بوده است. جالب آن‌كه جلسه‌ي كميته‌ي انضباطي در 12 شهريورماه برگزار شده كه در آن زمان دانشگاه تعطيل بوده است و مسوولان، جلسه را به صورت غيابي برگزار كرده و هيچ اطلاعي به دانشجويان نداده‌اند. اين فعال دانشجويي تصريح كرد: ترم گذشته، تعدادي از دانشجويان به دليل مشكلات خوابگاهي و صنفي در دانشگاه تحصن كردند اما به دانشجويان قول داده شد كه هيچ‌كدام از دانشجويان شركت كننده در تجمع به كميته انضباطي احضار نشوند، اما برخلاف آن براي دانشجويان حكم صادر شده است. وي در پايان افزود: روز سه‌شنبه جمعي از دانشجويان در مقابل دفتر رياست دانشگاه در اعتراض به اين موضوع تجمع كردند و قطعنامه‌اي نيز در اين خصوص صادر شد.
بيانيه اتمام حجت دانشجويان دانشگاه سهند با رياست دانشگاه
ایرانپرس نیوز
سایت آسمان نیوز: پس از گذشت هفت ماه از تحصن اخير، شاهد تحولات شگرفي در زمينه فعاليت¬هاي دانشجويي و فضاي حاکم بر دانشگاه بوده¬ايم. از تابستان گذشته تاکنون کميته انضباطي به بدترين و غير قانوني¬ترين شکل، تشکيل جلسه داده است. احکامي چون محروميت از تحصيل، اخراج از خوابگاه و احکام توبيخي را صادر نموده¬است. جالب اينکه براي اين احکام دلايلي از ديد خود موجه! يافته ¬است. به بيان صحيح¬تر، دانشجويان فعال را به بهانه¬هايي چون آسيب¬زدن به اموال دانشگاه، اعتياد و سرقت محکوم نموده¬اند. بدون شک هدف مسوولان از اين اعمال خاموش¬کردن صداي دانشجو در دفاع از حق خود مي¬باشد. جلوه¬دادن دانشجويان فعال به عنوان کساني که شأن دانشجو را زير سوال برده¬اند، ناجوانمردانه¬ترين ترفند کميته انضباطي بوده¬است.
دکتر چناقلو (رياست دانشگاه) در پايان تحصن متعهد شدند که هيچ دانشجويي به بهانه تحصن به کميته انضباطي فراخوانده نشود اما در کمال بي¬شرمي دانشگاه به صورت غيابي و با استناد به گزارش اداره حراست، دانشجويان را محکوم به پرداخت خسارت و حکم توبيخ کتبي نموده¬است. جناب آقاي دکتر چناقلو اين پرسش براي ما باقي¬ است پس شما براي چه کساني از متحصنين اعلام مصونيت کرديد؟ آيا دانشجويان غير ازاين موارد جزئي مرتکب قانون¬شکني شده بوده¬اند که شما براي آنها اعلام عفو عمومي اعلام نموده¬ايد؟ بهتر است قول خود را پس بگيريد آن وقت خواهيم ديد به چه بهانه ديگري مي¬توانيد دانشجويان را کميته کنيد. تماس با خبرگزاري¬ها بر طبق قوانين جمهوري اسلامي آزاد است .شما با استناد به کدامين قانون و آيين¬نامه دانشجويان را محاکمه مي¬نماييد؟ از ابتداي سال جاري و با قطعي شدن تعويض معاونت دانشجويي، دکتر قاليچي با ايجاد فضاي رعب و وحشت در دانشگاه و احضارهاي پياپي دانشجويان به کميته انضباطي، سعي در آرام نمودن فضاي دانشگاه در انتهاي دوره معاونت خويش نمودند.ايشان به عنوان نماينده جناب عالي بدون در نظر گرفتن اينکه تا چه اندازه به دانشجويان و فضاي فرهنگي آسيب خواهند رساند مرتکب چنين اعمالي شدند. تعليق انجمن اسلامي دانشگاه که نهادي کاملا مقبول در تمام دانشگاه¬هاي کشور است نشان داد که مسئولين بي¬شرمانه، سعي در پاک کردن صورت مساله و تک¬صدايي کردن فضاي دانشگاه دارند. همچنين شايان ذکر است حکمي که در مورد تخلف بسيج دانشجويي- با توجه به مجرم شناخته¬شدن اين نهاد از سوي هيات منصفه - صادر گرديده¬، کماکان به اجرا در نيامده¬است.
اداره حراست دانشگاه نيز به مرکز فوريت¬هاي پليس تبديل گرديده¬است. گويا اين نهاد فراموش کرده که اينجا دانشگاه است.اقدامات ايضايي، خودسرانه و حکومت¬نظامي در خوابگاه پسران، گرفتن تلفن همراه يکي از دانشجويان بدون رضايت دانشجو، احضار متعدد دانشجويان به اداره حراست همه نشان از پليسي شدن فضاي دانشگاه دارد. شوراي فرهنگي دانشگاه و امور فرهنگي با ايجاد سد و مانع در راه فعاليت¬هاي فرهنگي باعث گرديده که هيچ نشريه جديدي در دانشگاه انتشار نيابد و نشريه¬هاي موجود نيز تحت تاثير تيغ سانسور قرار گيرند.وضعيت اسفبار کانون¬هاي فرهنگي نيز دليل ديگري بر کم¬کاري¬ها و غرض¬ورزي¬هاي شوراي فرهنگي و امور فرهنگي مي¬باشد.امکانات رفاهي ضعيف دانشگاه نيز که حديث مکرر اعتراضات گرديده ¬است. حال با در نظر گرفتن جميع اين شرايط، ما جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند اعلام مي¬کنيم که فضاي فعلي دانشگاه را در شان دانشجو نمي¬دانيم، توهين به شخصيت دانشجو و گرفتن حق اعتراض از وي را به هيچ عنوان نمي¬پذيريم و اعلام مي¬داريم که تنها به علت نزديکي ايام امتحانات، اقدامي در جهت تغيير اين فضا انجام نمي¬دهيم اما بدون شک اين کار را وظيفه خود دانسته و تنها تا ابتداي ترم تحصيلي جديد به شما(رياست دانشگاه) و مجموعه دانشگاه مهلت خواهيم داد. بالطبع پس از آن، دانشجويان تعهدي در قبال شما و دانشگاه نخواهند داشت

ارسال یک نظر

1نظرات

  1. جوانان کمونیست 277 مصطفا صابر ...علاوه بر مناسبت ها (که هشت مارس مهمترین آنست اما سالگرد قیام بهمن و چهارشنبه سوری هم فرصت های مناسبی است که آگاهانه باید برای آنها آماده شد) باید هر فرصت را مغتنم شمرد و بر سر هر مساله معینی اعتراض راه انداخت و فضا را رادیکال کرد. چه در محیط دانشگاه و حول مسائل صنفی و سیاسی و چه در محله و محل تجمع جوانان. هیچ اجتماعی و اعتراضی نباید بدون دخالت ما بماند. فضا آماده است که هر اعتراضی بسرعت دامنه پیدا کند و این را باید در نظر بگیریم.

    اما بند سوم پلاتفرم، امر متشکل شدن است. این خیلی مهم است (و البته جدا از بندهای فوق نیست). بدون تشکل (چه حزبی و چه توده ای) نمی توان پیروزی را تضمین کرد. همین 16 آذر بخوبی نشان داد که پیشروی ها ما ثمره همان حداقل تشکل بود. باید به این ضعف به سرعت فائق آمد. باید به صفوف حزب کمونیست کارگری و سازمان جوانان پیوست. باید همه جا گروههای جوانان کمونیست تشکیل داد و با مرکزیت سازمان جوانان مرتبط شد. باید انجمن های جوانان آزادیخواه را تشکیل داد. باید در سطح دانشگاه و مدرسه و محله متشکل شد. باید بطور جدی سنت مجمع عمومی را نه فقط در کارخانه بلکه در محله و مدرسه و دانشگاه باب کرد. باید حول انواع فعالیت های قانونی انواع تشکل های علنی و قانونی را ایجاد کرد و از امکانات آن استفاده کرد. باید سعی کرد در دانشگاه در سطح سراسری متشکل شد. اکنون شرایط آن فراهم شده است که برای ایجاد یک تشکل سراسری دانشجویی اقدام کرد و آنرا به رژیم تحمیل کرد. اما بازهم تاکید میکنم که در محور امر متشکل شدن حزب و رابطه تنگاتنگ با آن برقرار کردن است...

    پاسخحذف
ارسال یک نظر