آخرین اخبار دانشجویی- شنبه 19دیماه 88

1

1. آزادی یک دانشجو و بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاههای فردوسی، آزاد، سجاد و خیام مشهد همچنان دربند



2. تب تحریم به جای تب امتحان


3. کمپین حمایت از اساتید دانشکده فنی


4. بازداشت رضا رزاقی


5. نگرانی شدید در مورد وضعیت مبهم علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی


6. سینا مهدی نیا دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل آزاد شد


7. آزادی مجید ماکوئی فعال دانشجویی از زندان تبریز


8. اولین ملاقات سعید جلالی فر با خانواده اش، اولین تماس تلفنی کوهیار گودرزی


9. احکام صادره برای بخشی از فعالان دانشجویی


.....................................................






آزادی یک دانشجو و بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاههای فردوسی، آزاد، سجاد و خیام مشهد همچنان دربند


محمد تقی جهانبخش از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی آزاد مشهد که در جریان تجمعات دانشجویی این دانشگاه و حمله اوباش جمهوری اسلامی بازداشت شده بود با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد. گفتنی است پیش از این و در پی برگزاری مراسم اعتراضی یادبود کشته شدگان ششم دیماه(عاشورا)، در دانشگاه آزاد مشهد، نیروهای لباس شخصی دانشجویان را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده و تعداد بسیاری ازاین دانشجویان معترض نیز توسط نهاد های امنیتی بازداشت شده بودند. در پی حمله انصار به دانشگاه های مشهد چند دانشجوی دیگر دانشگاه فردوسی مشهد نیز بازداشت شدند. امیر مقدم، علی خجسته و معین مین باشی نیز پس از حمله سازماندهی اوباش انصار مشهد به دانشگاه آزاد و در یورش نیروی انتظامی به عابرین خیابان های اطراف دانشگاه آزاد بازداشت شدند. این دانشجویان به همراه حمید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته و علی لطیفی به كوی پلیس منتقل شده و در شرایط بسیار سخت و در بین مجرمین خطرناك نگهداری می شوند. یكی از دانشجویان مشهد که به تازگی آزاد شده گفت: "قاضی منصوری قبل از جلسه دادگاه از سرهنگ ذوالجناحی رئیس اداره انتظامات دانشگاه فردوسی برای كمك به دستگیری این دانشجویان غیرسیاسی و ضربه پذیر تشكر كرده و عنوان كرده این دانشجویان باید برای سرپوشی حمله به دانشگاه آزاد قربانی شوند.


تب تحریم به جای تب امتحان


تحریم امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها در واکنش به حمله نیروهای فشار گسترش می‌یابد. دانشجویان دانشگاه‌های هنربه جمع تحریمی‌ها پیوستند و موج اعتراض‌ها به دانشگاه‌های تبریز، خواجه‌نصیر، شریف، شهید بهشتی و رازی کرمان نیز رسید. جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های هنر، بیانیه‌ای در اعتراض به رویدادهای دانشگاه مشهد نوشته‌‌ و خواستار رسیدگی به شرایط دانشجویان بازداشتی شده‌اند. آنها در این بیانیه تاکید کرده‌اند که تا روشن نشدن وضعیت و آزادی دستگیرشدگان، از شرکت در امتحانان نیمه اول سال ۸۸ خودداری می‌کنند. دانشگاه پلی‌تکنیک بیشترین میزان امتحانات لغو شده را در این میان دارد. از بایکوت ۶۲ امتحان پایان ترم این دانشگاه توسط دانشجویان معترض گزارش داده شده است. تنها در روز چهارشنبه ۱۶ دیماه، ۲۰ امتحان پلی‌تکنیک برگزار نشد. این بالاترین تعداد لغو امتحان در روزهای گذشته بود. مسئولان حراست و کمیته انضباطی پلی‌تکنیک کوشیده‌اند با احضار و تهدید دانشجویان، مانع ادامه و گسترش اعتراض‌ها شوند. برخی دانشجویان احضار شده، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات ارجاع داده شده‌اند. فشار حراست بر دانشجویان موجب مقاومت و استقبال بیشتر آنان در تحریم امتحانات شده است. دانشجویان پلی‌تکنیک در واکنش به فشارهای امنیتی و آموزشی، برق خوابگاه این دانشگاه را قطع کردند. ساکنان خوابگاه شهید نجات‌اللهی که متعلق به دانشجویان ورودی سال ۸۷ است، پس از قطع برق این خوابگاه درساعت ۱۰ شب، شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. دستور ثبت نمره صفر برای دانشجویان معترض توسط رهابی، رییس دانشگاه پلی‌تکنیک، اعتراض بسیاری از استادان دانشگاه را نیز برانگیخته است.


کمپین حمایت از اساتید دانشکده فنی


انتشار نامه ۸۸ استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران به خامنه ای، پیرامون برخوردهای خشن با دانشگاهیان، دانشجویان و فرهیختگان، با استقبال محافل دانشجویی روبرو شده است. هدف این کمپین، این است که دفاع از دانشجویان و دانشگاهیان در برابر تهاجم و حضور نیروهای غیردانشگاهی، به خواستی عمومی تبدیل شود.


بازداشت رضا رزاقی


رضا رزاقی بازداشت شد.صبح روز شنبه حوالی ساعت ۱۰ صبح، چهار فرد لباس شخصی با مراجعه به منزل وی و پس از جستجوی کتاب ها وکامپیوتر، رزاقی را به مکان نا معلومی منتقل کردند. رزاقی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و وکیل دادگستری است.


نگرانی شدید در مورد وضعیت مبهم علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی


علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان از ابتدای هفته جاری توسط نهادهای امنیتی ربوده شده و هیچ خبری از آنان در دسترس نیست. این دو فعال دانشجویی که در اوائل هفته جاری به قصد مسافرت به تبریز از تهران خارج شده بودند، از بدو ورود به این شهر ناپدید شده‌اند. پیگیری خانواده‌های این دو در طول هفته گذشته تا رسیدن آن‌ها به شهر تبریز و سپس ارومیه حکایت داشته است، اما پس از آن هیچ اثری از این دو فعال دانشجویی به دست نیامده است. بنابر گفته خانواده و دوستان این دو فعال دانشجویی " در اوائل هفته‌ی جاری شخص یا اشخاصی با هدف اخذ اطلاعات نامشخص با ایمیل‌ آنها اقدام به برقراری ارتباط با فعالین سیاسی و خانواده هایشان کرده و خود را جای آن‌ها جا زده‌اند. آن‌ها در این مکالمات اینترنتی مطالبی را مطرح کرده که به شدت بر نگرانی خانواده‌ی فیروزی و هاشمی نسبت به سلامتی جانی آن‌ها افزوده است.در پی مراجعه خانواده فیروزی به استان آذربایجان برای به دست آوردن خبری در مورد این دو فعال دانشجویی علی رغم مراجعه به تمامی ارگان‌های نظامی و امنیتی طی سه روز گذشته هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت این دو را نپذیرفته و نام آن‌ها در هیچ جایی ثبت نشده است، که همین امر بر شدت نگرانی آن‌ها مبنی بر سلامتی فرزندان‌شان افزوده است. علیرغم وجود شهود و مستندات، وزارت اطلاعات از تائید بازداشت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی سر باز می زند.لازم به یادآوری است، سورنا هاشمی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان است که در پی اقدام به افشای فساد یکی از مسئولان دانشگاه از تحصیل محروم شد و در وقایع اخیر نیز برای دومین بار مدتی را در زندان به سر برده بود، علیرضا فیروزی نیز وبلاگ نویس، روزنامه نگار در ایران است که علاوه بر محرومیت از تحصیل به خاطر اقدام به افشای فساد یکی از مسئولان دانشگاه زنجان، مدتی را نیز به مناسبت روز جهانی کارگر در زندان اوین به سر برده بود.


سینا مهدی نیا دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل آزاد شد


همزمان با اعتراضات در روز عاشورا در بابل ، نیروهای لباس شخصی ضمن ضرب و شتم سینا مهدی نیا دانشجوی جدیدالورود رشته عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل وی را بازداشت کرده بودند که این دانشجو پس از 11 روز بازداشت آزاد شد. در روز عاشورا و در تجمع اعتراضی مردم بابل نسبت به حکومت در میدان آستانه این شهر، با سردادن شعار از سوی مردم، اراذل و اوباش موسوم به انصار به مردم حمله ور شده و ضمن ضرب وشتم شدید آنها چند نفر از شهروندان از جمله سینا مهدی نیا را بازداشت کرده بودند.


آزادی مجید ماکوئی فعال دانشجویی از زندان تبریز


مجید ماکوئی فعال دانشجویی و دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان روز پنجشنبه ۳ دی ۸۸ پس از تحمل دوران محکومیت با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شد. ماکوئی ۲۰ بهمن ۸۷ طی حکمی از سوی شعیه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. اتهام ماکوئی مشارکت در تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. این فعال دانشجویی ۱۰ شهریور۸۷ به همراه هشت تن از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز دستگیر و پس از دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. چندی پیش نیز فراز زهتاب، آیدین خواجه ای و احسان نجفی نسب از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز که در جریان این پرونده به سه سال حبس محکوم شده بودند پس از طی دوره محکومیت از زندان تبریز آزاد شده بودند. سازمان عفو بین الملل طی بیانیه هایی در ۲۱ نوامبر و ۲۳ اکتبر و ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ بازداشت این فعالین دانشجویی را محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط آنان شده بود.


اولین ملاقات سعید جلالی فر با خانواده اش، اولین تماس تلفنی کوهیار گودرزی


روز گذشته، پنجشنبه 17 دی ماه سعید جلالی فر موفق شد پس از نزدیک به 40 روز با خانواده اش ملاقات کند. این فعال 24 ساله در این دیدار موفق شد به مدت 15 دقیقه با پدر و مادرش ملاقات کند. او از وضعیت خود در بند عمومی ابراز رضایت نمود و اظهار داشت که حق مطالعه کتاب و دیدن تلویزیون را دارد. سعید جلالی فر، عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، در روز 9 آذرماه پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او دانشجوی محروم از تحصیل رشته فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در همدان است. همچنین گزارش از تماس تلفنی کوهیار گودرزی، در روز گذشته می باشد.او پس از گذشت 19 روز از بازداشت خود اولین تماس تلفنی خود را با منزل برقرار نمود. وی در این تماس ابراز داشته که برای "ادای یک سری توضیحات وبرطرف شدن پاره ای ابهامات" در بازداشت نیروهای امنیتی می باشد. کوهیار گودرزی، روزنامه شب 29 آذرماه به همراه شیوا نظرآهاری و سعید حائری بازداشت شد. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید جلالی فر، پریسا کاکایی، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی از جمله بازداشت شدگان هستند.


احکام صادره برای بخشی از فعالان دانشجویی


سه فعال دانشجویی در مجموع به شانزده سال زندان محکوم شده اند و همزمان مجید توکلی برای اولین بار با خانواده خود تماس گرفته است. سلمان سیما، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. این فعال دانشجویی که از ۲۳ آبان در بازداشت است، به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویق و شرکت در تجمعات و تشویش اذهان عمومی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. سلمان سیما قبلا یک بار در ۱۸ تیر ۱۳۸۷ نیز بازداشت شده و حدود ۴۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود.روز پنج شنبه ناصح فریدی، از دانشگاه تربیت معلم تهران و عضو دیگر ستاد شهروند آزاد، نیز به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. ناصح فریدی روز ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، بازداشت و بعد از سه ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. اخبار حاکی از تایید حکم چهار سال حبس تعزیری محمدتابع محمدی، از دانشجویان دانشگاه شیراز که در روز ۱۳ آبان بازداشت شده بود، خبر داده است. در جریان اعتراضات روز ۱۳ آبان در دانشگاه شیراز ده ها نفر از دانشجویان به همراه یکی از استادان این دانشگاه بازداشت شده و به حبس های کوتاه مدت، حبس های تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شدند.

ارسال یک نظر

1نظرات

  1. mojtabahojatoleslami@hotmail.com۷:۱۰ قبل‌ازظهر

    سلام
    بیشتر از سی‌ سال پیش خونهای ملت ما درخت استقلال ، ازادی ، جمهوری اسلامی را میوه دا ر کرد ولی‌ متاسفانه رهبران ما غصهٔ پول چینی‌ ها و معاملات با اینها را میخورند و یا اینکه غصهٔ. این فلسطینیها و یا بدتر از همه حزب الهی ها را میخورند . هرکس ریش داره با یک اسلحه ادعای اسلامی بودن میکنه . من هزار با ر برای جمهوری اسلامی حقیقی‌ جان میدهم ولی‌ حاضر نیستم یک قطره خون برای این اسلام خراب کنها بدهم . امیدوارم این رهبران ما در روز سال گرد انقلاب فریاد االله و اکبر های مردم را دلیل بر اغتشاشگری تعبیر نکنند همین الله و اکبر های مردم بود که رهبران ما را بر کار گزا شت . بنده سی‌ سال پیش در مدرسهٔ طلاب قم درس خواندم و دو سال و نیم زندان شاه بودم . الله و اکبر

    پاسخحذف
ارسال یک نظر