ملاقات خانواده های دانشجویان در بند با سالار کیا (معاون قاضی مرتضوی، دادستان تهران)

0
امروز نهم دی ماه ؛ خانواده های دانشجویان بازداشت شده در ادامه ی پیگیری هایشان به دادسرای عمومی انقلاب تهران مراجعه کردند تا با معاون قاضی مرتضوی دادستان تهران آقای سالارکیا دیدار کنند.
خانواده ها از ساعت 9:30 در مقابل درب دادسرای عمومی انقلاب تجمع کردند و خواهان دیدار با سالارکیا شدند. اما با برخورد بسیار بد ماموران درب ورودی مواجه شدند و همین باعث به وجود آمدن مشاجره ای بین خانواده ها و این مامورین شد. ابتدا این مامورین ادعا می کردند که سالارکیا به سفر زیارتی حج رفته است اما با اصرار و پیگیری خانواده ها مجبور شدند تا از خانواده ها بخواهند که نماینده ای برای دیدار با او انتخاب کنند ، که پس از اصرار خانواده ها سه نفر از آن ها توانستند برای دیدار با معاون دادستان تهران؛ سالارکیا به داخل دادسرا بروند.
پس از مراجعه به دفتر سالارکیا منشی وی ادعا می کرد که سالارکیا در دفترش حضور ندارد و برای دیدن وی باید 2 ساعت منتظر بمانید. در همین حین بقیه ی خانواده ها به هر طریقی که شده بود خود را به دفتر سالارکیا رساندند و پس از اطمینان از حضور وی در دفتر به صورت جدی تری خواهان دیدار وی شدند. بنابراین منشی که با اصرار تعداد بسیار زیادی خانواده روبرو شده بود از آن ها خواست تا نمایندگانشان را برای دیدار با سالارکیا بفرستند . بدین ترتیب 4 تن به عنوان نمایندگان خانواده ی دانشجویان بازداشتی موفق به دیدار سالارکیا شدند.
در این دیدار ابتدا این نمایندگان توضیحاتی را از اقداماتی که انجام داده اند و مراجعاتشان به اوین، دادگاه انقلاب و ... و دریافت نکردن هیچگونه جوابی و نبودن هیچ مرجع پاسخگویی به سالارکیا دادند. اما در ادامه سالارکیا از بازداشت های اخیر دانشجویان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در جریان بازداشت دانشجویان نیست و خانواده ها باید نامه ای خطاب به دادستان تهران و دادسرای عمومی انقلاب تهران بنویسند. که این نامه با تاکید بر موارد زیر نوشته شد:
1. بلاتکلیف بودن پرونده ی دانشجویان دستگیر شده.
2. خواستار رسیدگی فوری و در صورت بی گناهی آزادی سریع تر دانشجویان.
3. خواهان ملاقات حضوری با آنان
4. خواهان تماس تلفنی برای خانواده هایی که هنوز پس از گذشت 4 هفته نتوانسته اند با فرزندانشان گفت و گو کنند.
سپس این نامه به امضای تمام خانواده ها رسید و توسط مسئولین در پاکت قرار گرفته و مهرو موم شد. در پایان این نامه به خانواده ها داده شد تا آن ها نامه را به قاضی حداد برسانند.
در نهایت خانواده ها در نزدیکی های ساعت 2 به دادگاه انقلاب رفتند؛ و در ابتدا اصرار داشتند تا حداقل 2 یا 3 نفر به عنوان نمایندگانی قاضی حداد را ببینند. پس از اصرار بسیار زیاد خانواده ها یک نفر از طرف آن ها برای تحویل نامه به قاضی حداد انتخاب شد. بعد از مراجعه به دفتر حداد منشی وی فلاح ادعا می کرد که حداد در دفتر نیست و تا ساعت 3 یا 4 نمی آید و نامه بایستی به او تحویل داده شود و نامه را تحویل گرفت.
همین نماینده پس از تحویل نامه به فلاح به شعبه ی رسیدگی بازپرسی 2 امنیت مراجعه کرد و سوالاتی را در راستای پرونده های دانشجویان از آن ها پرسید. به او گفته شد که پرونده ی دانشجویان هنوز به آن ها نرسیده است و به آن ها تنها کلاسه ی پرونده گزارش شده است.
فردا خانواده ها در ادامه ى پیگیری های خود و با توجه به اينكه روز ملاقات دوشنبه ها می باشد ونماينده ى دادسرای عمومی انقلاب تهران يعني سالارکیا در اوین حضور دارد به زندان اوين مراجعه می كنند تا شايد بتوانند فرزندان خود را به صورت حضوری ببينند.
........................
صبح روز شنبه، 8 دی ماه، خانواده­ ی بسیاری از دانشجویان بازداشتی برای پیگیری وضعیت فرزندان خود از ساعت 8:30 تا 11:30 جلوی زندان اوین تجمع کردند.
پس از آن که در ابتدا سربازهای نگهبان زندان با دادن جواب­ های سربالا و به بهانه ­ی تعطیل بودن امروز و نبودن کادر اداری زندان حتی از تحویل گرفتن مقداری لباس از تعدادی از خانواده ها سر باز زدند. پس از آن، در نتیجه ی فشارهای زیادی که خانواده های دانشجویان به آنها وارد کردند، ماموران زندان ناچار با یکی از مسئولین بند 209 تماس گرفتند و خواستار حضور وی در بین خانواده ها شدند. این شخص که خود را انهاری معرفی می کرد، با تکرار مکرر همان گفته های ماموران به خانواده ها گفته بود که اوین مثل انباری است و ما هم انباردارهای آن. خانواده های دانشجویان که با شنیدن اظهارات انهاری و نیز با توجه به این که 28 روز از بازداشت­ ها گذشته و تا کنون خانواده ها هیچ خبری از فرزندان خود بدست نیاورده اند، بسیار عصبانی شدند و درگیری های لفظی بین آن ها و انهاری بوجود آمد.
رفته رفته هر چه از آغاز تجمع خانواده ها در مقابل زندان می گذشت، بر تعداد آن ها افزوده می شد. به طوری که جمعیتی از خانواده ها که امروز در مقابل زندان جمع شده بودند بر فشارها افزوده و باعث شد درنهایت شخص مسنی که خود را جانشین مدیر زندان و ناصر معرفی می کرد؛ حوالی ساعت 10:30 در میان خانواده ها حاضر شد و با آن ها صحبت کرد. وی در جواب اعتراضات خانواده ها مبنی بر این که بنابر وعده­های تحقق نیافته­ یی که محمدی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، به آن ها داده بود که می توانند روز شنبه با فرزندان خود به صورت حضوری ملاقات داشته باشند گفت که تا از دادگاه اجازه ی ملاقات داده نشود هیچگونه ملاقاتی ترتیب داده نمی ­شود. همچنین در این تلاش ها به خانواده ها گفته شد که برای پیگیری بیشتر به سالاری کیا معاون قاضی مرتضوی مراجعه کنند.
در نتیجه فردا خانواده های دانشجویان بازداشتی پس از روزها پیگیری فردا نیز مانند روزهای پیشین به مراجع ذیربط مراجعه می کنند.
آوای دانشگاه

ارسال یک نظر

0نظرات

ارسال یک نظر (0)