نگاهی به طرح سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش دانشجو
زنان را با یک بند قانونی ازتحصیل محروم نکنیم
کارگزاران
عضو گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده تعلیم و تربیت با تاکید بر توجه طراحان طرح پذیرش جنسیتی به مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی آموزشی موثر بر ایجاد اختلاف در آمار ورودی های دختر و پسر دانشگاه ها، گفت؛ اعطای امتیاز به گروهی خاص در رقابت نفسگیر کنکور، علاوه بر نادیده گرفتن تلاش و کوشش و حتی علم گروهی دیگر، باعث تفاوت های علمی فاحش در پذیرفته شدگان به خصوص در رشته هایی چون پزشکی خواهد شد. فریده ماشینی، با اشاره به طرح سهمیه بندی جنسیتی و تاکید بر اتخاذ راهکاری متناسب با مشکلات، اظهار داشت؛ اگر تحقیقات کارشناسی مناسب در این زمینه صورت گرفته بود و به استناد آن طرحی ارائه می شد نتایج منطقی تری به دست می آمد و در این راستا نیز بررسی عوامل تاثیرگذار بر رغبت بیشتر دختران برای ورود به دانشگاه ها ضروری است. رغبت تحصیلی دختران بیشتر از پسران استوی با اشاره به انجام تحقیقی در این ارتباط در پژوهشکده تعلیم و تربیت گفت؛ براساس این تحقیق به طور کلی سه دسته عوامل آموزشی، اجتماعی و اقتصادی در حضور بیشتر دختران در دانشگاه ها موثر بوده اند. ماشینی با بیان اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته رغبت تحصیلی دختران در تمام پایه های تحصیلی از پسران بیشتر است، اظهار کرد؛ براساس آمار سال 83ـ82، درصد قبولی دختران در پایه پنجم ابتدایی 36/99 درصد و در پسران 46/98 درصد بوده است و این تفاوت در مقطع دبیرستان به 15 درصد رسیده یعنی 42/79 درصد از دختران و 65 درصد از پسران در این مقطع قبول می شدند و این در حالیست که متاسفانه قبولی بیشتر دختران منجر به ثبت نام بیشترشان در مدارس نمی شود و عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانع از حضور دختران در مدارس می شود به نحوی که درصد ثبت نام دختران در سال 83ـ82 در سال اول متوسطه 33/46 درصد و این تعداد در پسران 66/53 درصد بوده است. وی بازماندن از تحصیل دختران را ناشی از تنبلی آنها ندانست و تاکید کرد؛ به رغم اینکه دختران کمتر از پسران وارد مدارس می شوند بیشتر قبول می شوند و سوال مطرح در این جا این است که آیا برای قبولی بیشتر پسران در مدارس نیز باید سهمیه بندی صورت گیرد و یا با برگزاری امتحانات در سطح پایین تر امکان قبولی بیشتر آنها را فراهم کرد
زنان را با یک بند قانونی ازتحصیل محروم نکنیم
کارگزاران
عضو گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده تعلیم و تربیت با تاکید بر توجه طراحان طرح پذیرش جنسیتی به مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی آموزشی موثر بر ایجاد اختلاف در آمار ورودی های دختر و پسر دانشگاه ها، گفت؛ اعطای امتیاز به گروهی خاص در رقابت نفسگیر کنکور، علاوه بر نادیده گرفتن تلاش و کوشش و حتی علم گروهی دیگر، باعث تفاوت های علمی فاحش در پذیرفته شدگان به خصوص در رشته هایی چون پزشکی خواهد شد. فریده ماشینی، با اشاره به طرح سهمیه بندی جنسیتی و تاکید بر اتخاذ راهکاری متناسب با مشکلات، اظهار داشت؛ اگر تحقیقات کارشناسی مناسب در این زمینه صورت گرفته بود و به استناد آن طرحی ارائه می شد نتایج منطقی تری به دست می آمد و در این راستا نیز بررسی عوامل تاثیرگذار بر رغبت بیشتر دختران برای ورود به دانشگاه ها ضروری است. رغبت تحصیلی دختران بیشتر از پسران استوی با اشاره به انجام تحقیقی در این ارتباط در پژوهشکده تعلیم و تربیت گفت؛ براساس این تحقیق به طور کلی سه دسته عوامل آموزشی، اجتماعی و اقتصادی در حضور بیشتر دختران در دانشگاه ها موثر بوده اند. ماشینی با بیان اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته رغبت تحصیلی دختران در تمام پایه های تحصیلی از پسران بیشتر است، اظهار کرد؛ براساس آمار سال 83ـ82، درصد قبولی دختران در پایه پنجم ابتدایی 36/99 درصد و در پسران 46/98 درصد بوده است و این تفاوت در مقطع دبیرستان به 15 درصد رسیده یعنی 42/79 درصد از دختران و 65 درصد از پسران در این مقطع قبول می شدند و این در حالیست که متاسفانه قبولی بیشتر دختران منجر به ثبت نام بیشترشان در مدارس نمی شود و عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانع از حضور دختران در مدارس می شود به نحوی که درصد ثبت نام دختران در سال 83ـ82 در سال اول متوسطه 33/46 درصد و این تعداد در پسران 66/53 درصد بوده است. وی بازماندن از تحصیل دختران را ناشی از تنبلی آنها ندانست و تاکید کرد؛ به رغم اینکه دختران کمتر از پسران وارد مدارس می شوند بیشتر قبول می شوند و سوال مطرح در این جا این است که آیا برای قبولی بیشتر پسران در مدارس نیز باید سهمیه بندی صورت گیرد و یا با برگزاری امتحانات در سطح پایین تر امکان قبولی بیشتر آنها را فراهم کرد